Tuesday, April 15, 2014

Tanda Baik oOrang

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

TAZKIRAH HARIAN :

TANDA BAIKNYA ISLAM SESEORANG.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ وَالصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَمَن وَالَاهُ

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda :

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:«مِنْ حُسْنِ إِسْلاَمِ الْمَرْءِ تَرْكُهُ مَا لاَ يَعْنِيْهِ». حَدِيْثٌ حَسَنٌ, رَوَاهُ التِّرْمِذِي وَغَيْرُهُ هَكَذَا.

Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu berkata, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Di antara tanda kebaikan keIslaman seseorang: adalah dia meninggalkan hal-hal yang tidak bermanfaat baginya.” (Hadits hasan, diriwayatkan oleh at-Tirmidzi no. 2318 dan yang lainnya)

Penjelasan :
Wahai saudara-saudaraku yang beriman! semoga kita semua dirahmati Allah dan sentiasa dalam limpahan taufik dan hidayah dari-Nya. Seorang yang setia dengan amal dan mempersiapkan diri untuk akhirat adalah orang yang beroleh taufik dan hidayah dari Allah. Mereka tidak akan mensia-siakan detik waktu dalam kehidupan mereka sehingga membiarkan ia berlalu tanpa meraih pahala dan keredhaan Allah darinya.

Akhir-akhir ini kita sering dialpakan dengan perbuatan yang sia-sia dan memendekkan umur akibat kurang beramal disebabkan menyibukkan diri bukan pada tempatnya. Berapa ramai yang masanya berlalu dengan sia-sia tanpa pahala akibat perbualan kosong yang tidak berfaedah. Bergosip, membuat spekulasi pada perkara yang tidak jelas hujung pangkalnya. Mengutarakan teori dan spekulasi pada sesuatu kes sedangkan dia bukanlah orang yang berkelayakan. Alpa dengan debat-debat kosong dan perbualan yang tidak berfaedah terutama di alam maya melalui berbagai laman pada hari ini. Akhirnya nikmat kelapangan masa yang dianugerahkan Allah terabai tanpa ada kebaikan untuk akhiratnya.

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda :

نِعْمَتَانِ مَغْبُونٌ فِيْهِمَا كَثِيْرٌمِنَ النَّاسِ: الصِ
ّحَّةُ وَالْفَرَاغُ

“Dua kenikmatan yang kebanyakan orang lalai padanya; kesehatan dan waktu senggang” (HR. At Tirmidzi no. 2304)

Seorang muslim yang baik dalam memahami agama adalah orang yang tidak mensia-siakan waktu dan umurnya kerana sedar ia adalah anugerah Allah yang wajib disyukuri. Mereka menghindar diri dari perbuatan dan perbualan sia-sia kerana ia mengelapkan hati dan menyempit peluang di akhirat. Al-Imam asy-Syafi’i berkata: Barangsiapa yang ingin Allah membukakan dan menerangi hatinya, hendaknya ia meninggalkan ucapan yang tidak berguna dan menjauhi kemaksiatan. (Tahdziibul Asmaa’ karya al-Imam an-Nawawi (1/79))

Malik bin Dinar berkata : Jika engkau melihat hatimu menjadi keras, badanmu lemah dan kekurangan pada rezekimu, ketahuilah bahwa engkau telah berbicara sesuatu hal yang tidak perlu (Faidhul Qadiir karya al-Munawi (1/369))

Agar waktu dan umur yang berlalu tidak sia-sia. Perhatikan pesanan Allah :

الْعَصْرِ (1) إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ (2) إِلَّا الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ (3)

“Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam keadaan merugi (celaka), kecuali orang-orang yang beriman, beramal shalih, saling menasehati dalam kebenaran dan saling menasehati dalam kesabaran.” (Al ‘Ashr: 1-3)

Kesimpulan :
Wahai Saudaraku yang beriman, betapa banyak hari dan malam yang berlalu tanpa kita sadari? bilakah kita akan sadar dari kelalaian dan kealpaan ini? Bilakah kita akan bangun dari tidur yang panjang diulek mimpi-mimpi indah yang haikatnya hanya impian yang sia-sia bila tidak disulam amal.

Tanyalah diri kita sendiri : Bila lagi nak beramal? bila lagi nak bangun qiyamullail? bila lagi nak berdakwah? Bila lagi nak cegah kemungkaran? Kalau asyik alpa dengan perbuatan dan perbualan yang sia-sia, umur ini makin meningkat, perjalanan ke kubur makin dekat, kedatangan malaikat maut tidak dapat disekat, cukupkah persiapanmu untuk akhirat? Sedangkan kau tidak tahu apakah besok kau masih hidup atau sudah menjadi mayat.

Marilah kita menjadi seorang muslim yang baik dengan tidak mensia-siakan peluang beramal dalam meniti detik waktu dan umur anugerah Allah.

Ya Allah kami memohon rahmat dan perhatian-Mu, anugerahkanlah iman yang teguh, hati yang suci, akhlak yang luhur, kehidupan yang sakinah dan umur yang berkat.. Kuatkanlah kami dengan iman dan yaqin, taqwa dan taat, agar kami tergolong dari kalangan hamba-hamba-Mu yang diredhai dunia dan akhirat…amen.

Doakan juga agar dapat Istiqamah dengan AlQuran.

وَصَلَّى اللَّهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ, والْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , والعفو منكم....

Mudir Ar Rasyid Al Baghdadi

Sent from Yahoo Mail on Android

No comments:

Post a Comment