Wednesday, August 3, 2011

Makan ape yer untuk berbuka puasa.....?

Assalamualaikum!!!!

Lunch time tadi aku kuar sat ngan hubby aku, kami pegi beli barang nak masak untuk berbuka puasa petang ni. Sambil-sambil tuh aku pun beli la 2 ketul Buttercup... konon la malam ni nak baked cake! Mahalnya la hai harga butter seketul mencecah rm4.60/pcs. Patut la biskut raya kat luar sana tuh semua dok pakat naik harga....

So, petang ni untuk Juadah berbuka puasa kami adalah Mee goreng, Kuih Lopeh dan Cempedak Goreng. Jadilah sebab aku berazam tak mau beli kat Bazar Ramadhan tahun ni cuma beli Nasi Kerabu dan Nasi Dagang je. Sebabnya 2 makanan ni aku tak pandai buat/masak.

Untuk sahur plak aku plan nak buat Daging Masak Merah dan nasi putih jer. Pepagi buta sementara nak menunggu subuh mana ada selera nak makan pun kan.... tak tahu la aku kalau ader setengah orang tu sanggup bangun pukul 2-3 pagi masak bagai nak rak, mcm nak makan tengahari pastu tak tidur dah trus solat subuh, trus pi kerja. Ishh.... tak pening ke?

Aku ni bangun sahur pukul 5.00am tapi tak masak pun just 'reheat' kan nasi dan lauk-pauk yang dah siap masak sebelum tidur. Buat air teh atau kopi ke kat hubby pastu siapkan meja, hidang apa yang patut baru aku kejutkan hubby. Buat masa ni itulah rutin aku dalam bulan ramadhan ni juga utk tahun lepas yang sebelumnya.

Kalau ader masa sikit aku baring la sat (tidur-tidur ayam) kat bilik tidur di tingkat bawah tu menanti time solat subuh. Mengantuk memang le mengantuk tapi semua orang pun macam tu kan, bukan tetiap hari pun kita bangun sahur..... sebulan je pun.

Banyak sebenarnya aku nak story tapi nanti-nantilah bila aku kelapangan. Sekarang ni kena sibukkan diri kalau tak cepat benar rasanya lapar, maklum la bulan puasa. Ni pun sebab meja aku dah clear sket baru nampak cam rupa meja, dapatlah aku ber'blogging' jap.

Bye & Wassalam

No comments:

Post a Comment