Monday, October 3, 2011

Duit Faraid arwah my FIL

Hi ouls...

Akhirnya settle gak urusan pengeluaran wang arwah ayah mertua aku setelah 8 tahun di usahakan. Seusia ngan tempoh perkahwinan aku dan sampai dapat anak 3 la... betapa teruknya nak keluarkan duit arwah ayah dr KWAP.... ni la padahnya apabila mati tidak meletakkan sebarang penama.

Dengan terjadinya masalah ni aku pon terus sound hubby aku suh letak siap-siap nama aku pada setiap harta benda simpanan wang segalanyalah termasuk insuran,wang simpanan supaya tidak menyusahkan orang di dunia nanti. Bukan la aku nak minta hubby aku mati cepat tapi itulah kebenarannya. Sapa yang tak tahu dan tak pernah menempuh permasalahan ini tolong jangan sesedap mulut nak mengata aku hokeyy..... lu kena sendiri baru lu tau... cakap manyak pon tarak guna!!

Dapat lah my MIL merasa duit arwah ayah tapi dlm RM80K tu kena bedak-bedak utk 13 org mengikut hukum faraid. Dapat la arwah mak ayah stil hidup lagi so, Tok Lijah dapat RM13K, my MIL dapat la RM10K, anak-anak lelaki dkt RM7K(portion hubby aku) dan anak pompuan separuh dari jumlah anak lelaki. So, korang calculate sendiri la. Dari jumlah RM80K tu we all setuju amik 10% setiap seorg untuk buatkan wakaf bagi arwah ayah mertuaku.

So, hubby aku yg bertanggungjawab melaksanakan tugasan ini. So, untuk buat wakaf tu hubby aku bahagikan kepada 3 portion. Satu portion bagi kat abah aku sebab surau depan rumah mak abah aku tengah nak naik Sekolah Agama Rakyat. Satu portion lagi aku bagi kat mak angkat aku di Lekir sebab di kampung mak angkat aku tuh dia jadi wakil untuk cari sesapa saja yang berniat nak berbuat wakaf. Duit tu tujuannya untuk membeli sebidang tanah bagi pembinaan masjid di kampung tu. Dan satu lagi portion tu hubby aku buat wakaf di Taman perumahan aku di Bandar Parklands bagi tujuan pembinaan surau. Mudahan-mudahan roh arwah ayah mertuaku sentiasa diberi keberkatan. Besar harapan agar berterusan pahala dengan wakaf yang dilakukan ini.... insya Allah.

So, semua orang jadi OKB la kan..... ye la, Orang Kaya Baru dpt duit bonus!!! My MIL terus ajak aku tempah langsir baru, beli perkakasan elektrik, perabot baru. Lebihan duit kami repair rumah my MIL pasang kipas 2 kat hall dan sebagainya. Ni ader lagi RM13K yang nak di tuntut lagi ni. Duit yang dapat ni nanti kami nak masukkan dalam akaun Tabung Haji buat tokok tambah duit MIL yang memang dah ader dalam buku.

Plannya my MIL, hubby aku dan aku nak pi perfom hajj thru pakej je la, nak tunggu turn panggil thru LUTH lambat sgtkan. Kita ni makin hari makin tua banyak penyakitnya. So, nak cepat pakai je la Haji Pakej. Doa-doakanlah aku dapat pi cepat memandangkan aku ni pon kesihatan tak begitu baik. Aku ni berpenyakit.... sedih, huk huk huk.

Ok la, nanti citer lain :)

2 comments:

  1. wahh...wah..hang pun jadi OKB jugaklah yerk...tak semua kaki pun, separuh kaki dah daaapat...hi3

    ReplyDelete
  2. hahaha... weihhh dah abih aku priap pon wat shopping di bandung arituh :)

    ReplyDelete